7 concrete stappen richting marketing en sales alignment
Meerdere onderzoeken laten zien dat er bij een goede marketing en sales alignment rond de 25% meer omzet behaald kan worden. Dit zou beide partijen moeten aanspreken aangezien ze beide werken aan de groei van het bedrijf. Toch blijkt dit in de praktijk een grote uitdaging. Waar komt die strijd tussen deze partijen toch vandaan? Is het bewust of onbewust?
De meest voorkomende situaties gebeuren vaak onbewust en zijn het resultaat van weinig tot geen communicatie tussen beide partijen. Marketing en sales werken vaak langs elkaar heen en zo ontstaan er frustraties en irritaties. Uiteindelijk wordt er niet meer geluisterd naar elkaars wensen, en wordt de kennis van marketing niet ingezet op sales en vice versa. Zo wordt 80% van de content ontwikkelt door marketing niet gebruikt door sales. Zonde van het geld en de tijd!
Maar er zijn ook meer aantoonbare redenen zoals een verschil in doelen en onduidelijke rollen & afspraken. Waar sales bezig is met de korte termijn targets, focust marketing zich op het grotere plaatje en werkt meer aan lange termijn doelen. Met als gevolg dat sales klaagt over de onduidelijke marketing ROI en marketing ontevreden is over de (lange termijn) opvolging van de leads.
De vraag is of het verstandig is om te blijven hangen in deze strijd of dat nu de tijd is gekomen om beide over de eigen schaduw heen te stappen. Sales heeft marketing namelijk meer nodig dan ooit, maar ook marketing heeft sales meer nodig dan ooit. Tegenwoordig heeft de prospect al rond de 60% van de buyer’s journey doorlopen voor het eerste contact. In 2020 zal dit rond de 85% zijn! De salescycle komt dus grotendeels bij marketing te liggen. Door een samenwerking van sales en marketing is het mogelijk om de salescycle te verkorten. Vanuit de samenwerking kan er optimale relevantie geboden worden aan de prospect. Voor marketing liggen er grote uitdagingen op leadgeneratie en content. De kennis van sales op dit gebied is zeker een verrijking om alles naar een hoger plan te tillen. Tijd voor een goede marketing en sales alignment!
Content ontwikkelen: een taak voor beide
Over de vraag of sales zelf content gaat schrijven kunnen we kort zijn, dat gaat niet gebeuren. Een enkele sales zal het leuk vinden, maar het overgrote gedeelte gaat dit niet doen. Marketing zal sales op dit gebied moeten ondersteunen. Brainstorm samen of open een bestand waar iedereen ideeën in kan delen. Marketing moet sales helpen zijn online autoriteit te vergroten met goede content. De door marketing geschreven content kan door sales online worden gedeeld en dient als basis voor social selling. Als dit de positie van sales versterkt en waarde toevoegt aan het sales traject zal dit zorgen voor extra commitment. Je zult zien dat het in de organisatie steeds meer gaat leven en de content steeds beter en relevanter wordt.
In ons ebook benoemen wij 7 concrete stappen richting marketing en sales alignment. Denk naast het samen ontwikkelen van content ook aan goede afspraken maken over lead management en het betrekken van sales bij marketing plannen. Benieuwd naar de rest van de stappen? Download dan gratis ons ebook via onderstaande button!