Werken met een business development functie is een goed idee als je bedrijf structureel werkt aan groei en er tijd en kennis nodig is voor de ontwikkeling van kwalitatieve leads. Wij zien met name in de B2B bij IT- en Techbedrijven dat kopers veel vragen hebben in een lange en complexe buyers journey. De business development functie speelt hier een cruciale rol om bedrijfsgroei mogelijk te maken.

Een business development specialist neemt tijdrovend voorwerk uit handen van accountmanagers die zich hierdoor meer kunnen focussen op het verkoopproces. Doordat de business development specialist de markt 1 op 1 spreekt levert dit relevante insights op om marketing succesvoller te maken. Een business development specialist zorgt voor een betere samenwerking tussen marketing en sales.

Als je denkt aan het stimuleren van groei door business development activiteiten, dan kun je deze starten, verbeteren, en/of verder uitbreiden. Bij het starten of verder uitbreiden, is er de overweging om een nieuwe business development specialist zelf aan te nemen of in te huren.

Wanneer is inhuren een goed idee?

Business development is een vak en kan alleen met een gedegen begeleiding tot volle wasdom komen. Inhuren is efficiënter als jezelf geen geschikt personeel kunt vinden en/of scholing en begeleiding niet je specialisme is. Business development specialisten zijn schaars en kiezen de voor hun meest aantrekkelijke werkgever om hun sales carrière een kansrijke start te geven met gedegen begeleiding.

Zelf een business developer aannemen

Wanneer je zelf een business development specialist in dienst neemt, kost het inwerken sales capaciteit. Een sales manager is voor training en coaching minimaal 20% van zijn of haar tijd kwijt. Business development is vaak een opstap naar account management (sales). Als je de medewerker zelf in dienst neemt, loopt je zelf het financiële risico op het moment dat deze opgeleide sales medewerker opstapt voordat je de tijdsinvestering hebt terugverdiend.

Dan toch inhuren?

Bij inhuur van een business development specialist door een gespecialiseerd bureau weet je zeker dat zij over kennis van de nieuwste technieken en vaardigheden beschikken. Denk aan het werken met intent data, de nieuwste systemen en digital selling. Daarnaast weet een gespecialiseerd bureau als geen ander hoe een business development specialist op een efficiente wijze een gedegen en doelgerichte gesprekspartner wordt voor je toekomstige kopers. Je ziet zelf de ontwikkeling en hebt eventueel de mogelijkheid om de ingewerkte medewerker in dienst te nemen na een bepaalde termijn.

Unieke business development representative

Salesmarketeer is de enige business development specialist voor IT- en Techbedrijven in Nederland voor het starten, verbeteren en uitbreiden van de business development functie in je bedrijf. Zij zijn gespecialiseerd in het managen, coachen en trainen van business development specialisten en bieden de mogelijkheid om professionals in te huren.

Inhuur scenario’s

Salesmarketeer biedt een aantal mogelijkheden voor de inhuur van business development specialisten. Je kunt kiezen voor inhuur in de vorm van outsourcing met of zonder overname.

  • Outsourcing zonder overname, houdt in dat je je business development activiteiten  uitbesteed en dat de business development representatives (salesmarketeers) wisselen.
  • Outsourcing met overname. Hierbij zie je de business development representatives als talent voor doorstroom naar je eigen account management functies. Je hebt de optie om de salesmarketeer(s) op de langere termijn over te nemen.

Gratis telefonisch consult

Wil je meer weten over hoe Salesmarketeer jouw IT- of Techbedrijf kan helpen met een optimaal lead generatie proces? Neem dan contact met ons op en vraag een gratis telefonisch consult van 30 minuten aan. Tijdens dit consult nemen we de lead generatie functie van jouw bedrijf door en geven we advies over hoe je deze kunt optimaliseren. We vertellen je graag meer over wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

VRAAG EEN GRATIS TELEFONISCH CONSULT AAN