B2B marketingHet is inmiddels februari en ongetwijfeld heb jij alle B2B marketing trendlijsten voor 2017 voorbij zien komen met geweldige nieuwe ideeën. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat jij als B2B marketeer er soms een beetje wanhopig van wordt. Het gaat intern allemaal niet zo snel en je bent nog steeds bezig met de implementatie van de trends van 2014. Als we bijvoorbeeld teruggaan naar dat jaar zien we dat marketing automation werd genoemd als dé trend. Uit het B2B trendrapport blijkt dat in 2016, twee jaar later, slechts 25% ook echt gebruikt maakt van een marketing automation pakket en bijna 50% het als speerpunt heeft gemaakt voor 2017. Er gaat dus veel tijd overheen om de trends te implementeren, maar moeten wij als B2B marketeers daarop wachten? Het antwoord is uiteraard nee! Hieronder volgen 2 tips om een goede basis te hebben richting de toekomst.

Laat klanten kennis delen
Als doel van B2B marketing wordt het steeds belangrijker om de toegevoegde waarde van jouw bedrijf duidelijk en inzichtelijk te maken. De lengte van het verkoopproces neemt af, meer als de helft van de beslissing is al bepaald voor het eerste gesprek met een leverancier. Er zijn twee verschillende kopers te onderscheiden. De eerste is op zoek naar goedkoop, doelmatig en gemakkelijk zaken doen en de tweede zoekt echte hulp met analyse, advies en maatwerk. Om beide kopers goed van dienst te zijn is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen: waarom moet ik van mezelf kopen? Om de informatie te verzamelen voor beantwoording van deze vraag kan er gebruik gemaakt worden van de P.R.R. vragen:

  • Welke problemen had de klant?
  • Welke reden had de klant om met jou zaken te doen?
  • Welke resultaten zijn er bereikt?

Door goed inzichtelijk te hebben wat de beweegredenen zijn van jouw klanten, kan jij de prospect beter helpen kopen. Wat je verkoopt is belangrijk, maar hoe je verkoopt maakt het verschil!

Social Selling
De huidige prospect zoekt naar relevantie en koopt van bedrijven die hij kent, leuk vindt en vertrouwt. Uit onderzoek blijkt dat 75% van de kopers social media gebruiken als onderdeel van het koopproces. Het wordt dus steeds belangrijker om te gaan voor de extra miles online, het gebruiken van referral sales en het inzetten van het eigen Linkedin netwerk. Social selling is een sales techniek die social media en tools benut om zo continue een 360 graden beeld van hun klanten en beïnvloeders te verkrijgen en te behouden. Met social selling benut jij het eigen netwerk, maakt connecties, reageert en maakt ook gebruik van het netwerk van jouw collega’s. Kijk daarbij online ook wat de prospects leuk vinden, wat ze zeggen en met wie zij een connectie hebben. Tips om op te letten zijn: hints over evaluatie van producten & service, personeelsveranderingen en dialogen tussen concurrenten en klanten.

Benieuwd hoe jij social selling verder kan inzetten binnen jouw B2B marketing? Wij hebben een gratis stappenplan opgesteld, van het optimaliseren van het profiel tot aan zichtbaar blijven, om u verder te helpen! U kunt het stappenplan gratis downloaden via onderstaande button!

[xyz-ihs snippet=”CTAIGSocialSelling”]
[xyz-ihs snippet=”CTAMIGSocialSelling”]