Sociaal, gemotiveerd en bijdehand
Vraag het aan Koen en hij zegt het recht voor z’n raap: sociaal, gemotiveerd en bijdehand. “Ik heb m’n bekkie wel bij me,” voegt hij er grinnikend aan toe. Het contrast kan haast niet groter zijn met Jules, die zichzelf rustig en georganiseerd noemt. Floris kiest voor enthousiast en een aanpakker, terwijl Peter zichzelf liever spontaan en analytisch ziet. Zes keer drie woorden, zes totaal verschillende karakters. Je krijgt er bijna een groepsfoto van in je hoofd.
Trots komt in vele vormen
Van een tv-show tot simpelweg ‘alles afmaken’
Santosh straalt nog na: zijn universitaire bachelor is binnen. En hij weet precies hoeveel zondagen en nachten dat heeft gekost. Peter kijkt minder naar cijfers en papieren, en meer naar zichzelf: “Op de middelbare school zat ik niet lekker in m’n vel. Als ik zie wie ik nu ben, ben ik daar het trotst op.”
Koen blijft nuchter: hij doet gewoon wat hij zegt. “Alles wat ik begin, maak ik af.” En dan is er Didem, die het luchtig houdt: “Ik meldde me zomaar aan voor een Turks tv-programma. En ik werd nog gekozen ook.” Toegegeven: niet het eerste waar je aan denkt bij saleservaring.
Succes in eigen woorden
Spoiler: het gaat niet altijd over geld
Voor Santosh is het eenvoudig: geluk. Succes is voor hem niet meer en niet minder dan blij zijn met wat je hebt. Peter ziet het anders; hij denkt in beweging. Vooruitgang, elke maand een stapje beter, dat is zijn meetlat. Didem draait het terug naar de werkvloer: plezier hebben in wat je doet, dáár zit succes. En Koen? Die blijft de nuchtere doelentikker. Een doel stellen, het halen, klaar.
Zes mensen, zes definities. Het grappige is dat al die antwoorden samen eigenlijk één ding duidelijk maken: succes is geen eindpunt. Geen managementboek had het mooier kunnen samenvatten.
Verborgen kanten
Wat je niet hoort in een pitch
Een waterpoloër, een kunstenares, een muzikant en een geheugen dat alles onthoudt. Achter de Salesmarketeer gaat vaak een heel ander talent schuil. Koen schopte het ver in de waterpolobak, Didem tekent en schildert, Santosh speelt toetsen in een Surinaams-Hindoestaanse band die de halve wereld rondgaat. En Peter luistert zo goed dat hij moeiteloos een detail uit een gesprek van jaren terug kan oprakelen. Het zijn kanten die je niet terugvindt in hun KPI’s, maar die wel maken wie ze zijn.
Als dieren konden cold callen
Van tijger tot konijn, en alles daartussenin
Vraag welke dieren goed zouden zijn in sales, en je krijgt een mini-safari aan antwoorden. Koen zag zichzelf al als tijger: fel en zonder twijfel. Santosh dacht even aan een leeuw, maar besloot dat een kat beter paste: vriendelijk, maar nog steeds scherp als het moet. Jules gooide er een golden retriever in, een echte allemansvriend die iedereen meteen geruststelt.
En Floris? Die speelde het op z’n eigen manier. Eerst een slang, stil en strategisch. Maar zodra het gesprek binnen is, verandert hij — naar eigen zeggen — in een schattig konijntje. Het is een bont gezelschap. En misschien laat dat wel het beste zien: er is niet één manier om contact te maken. Soms brul je als een tijger, soms huppel je als een konijn.
Meer dan een titel
Persoonlijkheid maakt het verschil
Sociaal, bijdehand, toekomstgericht, creatief, analytisch, een aanpakker. Een bonte mix. En misschien is dat juist de charme: er is niet één manier om dit werk te doen. Of je nou brult als een tijger of huppelt als een konijn: uiteindelijk draait het om de mensen erachter.








